Ustawa o prawach konsumenta oznacza, że wszelkie kupowane produkty muszą być zadowalającej jakości, nadawać się do określonego celu i zgodne z opisem.

 Reguły obejmują również treści cyfrowe, takie jak pobrane filmy, gry lub aplikacje. Wszystkie produkty, jednakowo fizyczne, elektryczne, cyfrowe, a nawet samochodowe, muszą spełniać następujące normy:

  • Zadowalająca jakość. Towary nie powinny być wadliwe ani uszkodzone w momencie ich otrzymania. Powinieneś zadać sobie pytanie, co rozsądna osoba uzna za zadowalający dla danych towarów. Na przykład produkty z okazyjną ofertą nie będą spełniać tak wysokich standardów, jak towary luksusowe.
  • Odpowiedni do celu. Towar powinien być odpowiedni do celu, w jakim został dostarczony, a także do dowolnego określonego celu, o którym poinformowałeś sprzedawcę, zanim zgodziłeś się go kupić.
  • Zgodny z opisem. Dostarczone towary muszą odpowiadać dowolnemu opisowi przedstawionym w momencie zakupu.

Jeśli to, co kupiłeś, nie spełnia żadnego z trzech powyższych kryteriów, to sprzedawca, który ci go sprzedał, narusza ustawę o prawach konsumenta. Oznacza to, że twoje ustawowe prawa konsumenta zostały naruszone przez sprzedawcę, a nie producenta. Nadal możesz wnieść roszczenie przeciwko producentowi, jeśli masz gwarancję lub rękojmię, lub jeśli produkt spowodował dodatkowe szkody, lub obrażenia, ale zdecydowanie zalecamy skontaktowanie się ze sprzedawcą w pierwszej kolejności. Masz 30 dni od przejęcia produktu na własność (może to być data zakupu lub data dostarczenia go - w zależności od tego, co nastąpi później), aby ubiegać się o zwrot kosztów, jeśli towar jest wadliwy lub nie odpowiada opisowi.

Po tym czasie musisz dać sprzedawcy możliwość naprawy lub wymiany, zanim będziesz mógł ubiegać się o zwrot pieniędzy. Po pierwsze, pisz do działu obsługi klienta uprzejmie i obiektywnie, abyś miał dowód na piśmie. Następnie podejmij kolejne kroki, jeśli nie jesteś zadowolony z odpowiedzi. Podaj odpowiednie przepisy. Powiedz, co chcesz zrobić - zwrot pieniędzy, naprawa lub wymiana. Pamiętaj sprzedawanie czegoś, co nie jest zgodne z opisem, jest niezgodne z prawem. Dotyczy to szczególnie zakupów online, w których nie będziesz mieć pewności, co kupiłeś, dopóki nie zostanie dostarczone.

Na przykład możesz kupić telefon z informacją online i na pudełku, że jest biały, ale po otwarciu okazuje się, że produkt jest czarny. W takim przypadku masz prawo do pełnego zwrotu pieniędzy. Jeśli chodzi o odzież, możesz uzyskać zwrot pieniędzy na wszystko, od nieprawidłowo oznakowanego materiału po coś tak prostego, jak kolor. Jeśli produkt został zakupiony w UE i nie spełnia tych norm, powinieneś mieć prawo do zwrotu pieniędzy, wymiany lub naprawy. To prawo obejmuje również sprzedaż i przedmioty po obniżonej cenie. Pamiętaj, że niezgodność z opisem dotyczy każdego elementu, który jest odmienny od tych, które zostały przedstawione w opisie aukcji czy regulaminu sklepu internetowego. Nie ma tutaj znaczenia czy niezgodność z opisem wpływa na działanie, czy użytkowanie danego produktu, czy też nie.