Kupując towary lub usługi jako konsument (tj. Osoba fizyczna), masz określone prawa, które chronią cię w przypadku, wad towaru. Upewnij się, że rozumiesz swoje prawa jako konsument.
Kto jest objęty prawami?
Prawa konsumenta przysługują tylko konsumentom. Konsument to osoba, która kupuje towary lub usługi na użytek własny. Dlatego te prawa nie dotyczą firm ani osób fizycznych, które kupują towary lub usługi w imieniu firmy.
Co obejmują prawa?
Prawa te dotyczą wszystkich towarów lub usług, które kupujesz. Towarami mogą być wszelkie rzeczy materialne, takie jak koszulka, czajnik, samochód, a nawet towary używane lub towary zakupione przez Internet. Treści cyfrowe będą również objęte prawami konsumenta. Treści cyfrowe mogą obejmować gry komputerowe, filmy, muzykę, książki elektroniczne lub aplikacje mobilne. Jednak zasady dotyczące treści cyfrowych są nieco inne i bardziej złożone.
Prawa konsumenta dotyczą również wszystkich usług, które kupujesz. Usługi mogą obejmować szeroki zakres rzeczy, od strzyżenia i czyszczenia na sucho po dopasowane kuchnie, łazienki i naprawy w domu, w których towary mogą być również uwzględnione w ramach usługi (np. Części zamienne i materiały budowlane).
Prawa konsumenta przy zakupie towarów
Kupując towary, należy oczekiwać pewnego poziomu jakości produktu. Dlatego możesz oczekiwać, że towary będą spełniać następujące standardy:
zadowalająca jakość
wygląd jak w opisie
nadające się do celu
Satysfakcjonująca jakość jest definiowana jako to, z czego „rozsądna” osoba byłaby zadowolona, patrząc na wszystkie łatwo dostępne informacje, takie jak cena i warunki. Dlatego luksusowy lub ręcznie robiony produkt, taki jak na zamówienie szafki lub designerska bluza, miałby wyższy standard tego, co jest zadowalające. Porównaj to z produktem używanym, który miałby znacznie niższy standard.
Co się stanie, jeśli towary nie spełniają tych standardów?
Jeśli zakupiony towar nie spełnia wyżej wymienionych standardów, należy złożyć skargę do sprzedawcy, który sprzedał ci towar. Reklamacja jest skierowana do sprzedawcy, a nie do producenta. Jest to bardzo ważne, ponieważ niektórzy sprzedawcy detaliczni stwierdzą, że zamiast tego należy wystąpić z roszczeniem do producenta.